۱۳۸۹/۱۰/۲۷

نگاهي به سقوط‌‌هايي كه عادت شده‌اند و بار خبري ندارند

http://gdb.rferl.org/1E26AAB2-BDAC-46DC-8307-47FFEDE78FED_w527_s.jpg

آيا به نظر شما سرماي هوا مي‌تواند بهانه خوبي براي سقوط هواپيمايي باشد كه نزديك به 40 سال از عمر آن مي‌گذرد؟

اتحاديه اروپا، شش ماه قبل: پرواز بوئينگ 727 ايران اير بر فراز اروپا ممنوع است .

وزير راه : خوشبختانه(!) تلفات كم است .


حادثه تكراري‌ است، براي همين به شما توصيه مي‌كنيم مطالب مربوط به سقوط بوئينگ در آسمان آذربايجان غربي را به شكل خبر نگاه نكنيد. به عبارتي بايد گفت كه همان خبر قبلي و همان خبرهاي قلي يكبار ديگر رخ داده است«هواپيماي بوئينگ زمين‌گير شد». تنها فرق ماجرا شايد در اين باشد كه اين بار آسمان اروميه شاهد اين خبر تكراري بوده است. براي همين بايد به وزير راه و ترابري حق داد. او به يكي از خبرگزاري‌هاي رسمي گفته است: «الحمدالله تلفات كم است». يعني مي‌توان اين گونه تحليل كرد كه آنقدر حادثه سقوط هواپيما تكراري شده است كه فقط با شكر گزاري نسبت به كم بودن ميزان تلفات آن، كمي تا مقدار زيادي از بار فاجعه كاسته مي‌شود. البته اگر سياه نمايي تلقي نشود بايد گفت كه كشته شدن نزديك به يكصد نفر از شهروندان ايراني جدول تلفات سوانح هوايي را تا حدي زيادي دچار دلهره و تلخي مي‌كند كه ديگر نمي‌توان به سادگي از كم بودن تلفات در سانحه هوايي اروميه سخن گفت. به هر حال اما اين اتفاق رخ داده است و باز هم بايد يكبار ديگر نشست و از چه بايد كردها سخن گفت و راهبردهايي را ارايه داد كه به نظر مي‌رسد بارها ارايه شده‌اند اما هنوز به نتيجه نرسيده‌اند.

البته ظاهرا جاي خوشحالي دارد كه اين سقوط، نخستين سقوط 89 بود و نسبت به 8 سانحه هوايي در سال 88 بازهم نماي بهتري را از آسمان ايران به تصور مي‌كشد ولي با اين وجود داغ تلخ از دست دادن تعداد نزديك به يكصد نفر از شهروندان ايراني كه به طور حتم فقط به خطوط هوايي اطمينان كرده بودند آنقدر گسترده است كه به طور حتم ضرورت بازتكرار بسياري از راهبردها يا طراحي راهبردهاي جديد را تاييد مي‌كند. در سال گذشته بعد از سانحه هوايي كاسپين به فاصله يك هفته در تاريخ 2 مرداد ۱۳۸۸سازمان هواپيمايي هنوزاز تب و تاب هواپيماي كاسپين نيفتاده بود كه پرواز شماره ۱۵۲۵ هواپيمايي آريا تور که از تهران به مشهد حرکت مي‌کرد ساعت ۱۸ و ۵ دقيقه در فرودگاه مشهد، به دليل باز نشدن چرخ جلو و همچنين اشکال در چرخ‌هاي عقب در هنگام فرود از باند خارج و به ديوار فرودگاه برخورد كرد. در اين حادثه حداقل ۱۷ نفر (۳ مسافر و ۱۴ خدمه پرواز) کشته و ۲۰ نفر نيز مجروح شدند. اين هواپيما از نوع ايليوشين-۶۲ و مجموع مسافران و خدمه آن ۱۶۰ نفر بوده‌است. البته علت اين سانحه برعكس سانحه كاسپين كه حتي چند ماه بعد از آن نيز اعلام نشد توسط سخنگوي سازمان هواپيمايي، سرعت بالاي هواپيما عنوان شد.

بعد از اين سانحه در تاريخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۸بر اثر سقوط بالگرد نيروي انتظامي سه نفر از سرنشينان آن کشته شدند. اين بالگرد در حين بازگشت از ماموريت حدود ساعت ۱6روز دوشنبه ۱۹ مرداد در ۳۰ کيلومتري ارتفاعات شرق کرمان به دليل نقص فني در حوالي «ده‌مرتضي سيرچ» با زمين برخورد کرد كه البته سازمان هواپيمايي اين سانحه را به دليل نظامي بودن جزء سوانح خود محسوب نمي‌كند.

با اين حال فرداي آن روز يعني ۲۰ مرداد ۱۳۸۸يک فروند هواپيماي فوکر ۱۰۰در پرواز شماره ۷۲۹ هواپيمايي آسمان در فرودگاه اصفهان دچار سانحه شد و به علت فرود نامناسب عوامل پرواز يکي از چرخ‌ها ترکيده و آتش گرفت. درهاي اين هواپيما بسته بوده و در حالي که مسافران داخل بودند، ماموران فرودگاه به اطفاي حريق مشغول شدند و سرانجام پس از خاموش کردن آتش مسافران از هواپيما خارج شدند.

روز شمار سوانح هوايي سازمان هواپيمايي به اين موارد نيز ختم نشد و در تاريخ 22 مرداد 1388 يک فروند هواپيماي تک موتوره آموزشي صبح شنبه۲۴ مرداد۱۳۸۸ پشت پمپ بنزين منطقه «پلنگ آباد» ماهدشت کرج سقوط کرد. براساس اعلام سازمان آتش نشاني کرج، در اين حادثه هر دو سرنشين اين هواپيما جان خود را از دست دادند. اين هواپيما که از فرودگاه پيام کرج برخاسته بود پس از سقوط در نزديکي همين فرودگاه دچار آتش سوزي شد که توسط آتش نشانان خاموش شد.

۲۵ مرداد ۱۳۸۸ يک فروند بالگردآموزشي نظامي متعلق به هوانيروز در شهرک انديشه شهرستان شهريار واقع در ۴۵ کيلومتري غرب تهران سقوط کرد و سه سرنشين آن کشته شدند.اين هليکوپتر قبل از اصابت به زمين هنگام پرواز در آسمان دچار نقص فني و آتش سوزي شده بود.

و در نهايت كارنامه سوانح هوايي تابستاني با سانحه هوايي ايلوشن در ۳۱ شهريور ۱۳۸۸ بسته شد. در اين سانحه يک فروند هواپيماي نظامي ايليوشين داراي سيستم آواکس در حين مانور هوايي ارتش در جنوب قرچک در نزديکي ورامين سقوط کرد. بر اثر اين سانحه هفت نفر کشته شدند.

آخرين سانحه هوايي سال گذشته سازمان هواپيمايي كه منجر به واكنش تعجب بر انگيز رياست اين سازمان شد سانحه هوايي براي يك فروند توپولف تي يو 154 هواپيمايي تابان بود كه در بهمن ماه سال گذشته منجر شد تا در مقابل ديدگان نمايندگان مجلس رييس سازمان هواپيمايي كشوري با مديرعامل هواپيمايي تابان برخورد به شدت تندي داشته باشد.

در اين سانحه يک فروند توپولف تي يو-۱۵۴ با ۱۵۷ مسافر پس از فرود روي باند فرودگاه مشهد آتش گرفت.

اين سوانح تنها سياهه‌اي از سوانح هوايي در سال‌هاي گذشته است كه امروز به زمين‌گير شدن بوئينگ در استان آذربايجان غربي ختم شده است. اتفاقي كه به طور حتم حالا ديگر بايد بهانه‌اي باشد برا آغاز جدي اجراي راهبردهايي كه مسئولين دولتي مدعي‌ هستند كه به بهترين نحو به آنها دست يافته‌اند و به بهترين شكل آنها را اجرا مي كنند. آيا به نظر شما سرماي هوا مي‌تواند بهانه خوبي براي سقوط هواپيمايي باشد كه نزديك به 40 سال از عمر آن مي‌گذرد؟


هیچ نظری موجود نیست: