۱۳۸۹/۱۰/۱۱

هياهوي سالگرد ۹ دي؛ اعتبار تراشي براي تجمع تقلبي

مقام هاي حکومتي ايران سناريو ويژه اي براي سالگرد تجمع سازماندهي شده 9 دي تدارک ديده اند. انعکاس گسترده اظهارنظر چهره هاي هوادار رهبر جمهوري اسلامي در رسانه هاي حکومتي به همراه مجموعه اي از همايش ها و گردهمايي ها در آستانه نهم دي ماه نشان از يک سناريوي تبليغاتي تمام عيار دارد. مدعاي اصلي هواداران حکومت اين است که تجمع نهم دي ماه سال گذشته نقطه پاياني بر اعتراض هاي پس از انتخابات رياست جمهوري بوده و در اين روز ورق به نفع رهبر جمهوري اسلامي و دولت تحت حمايت او برگشته است. آنها در راستاي همين مانور تبليغاتي نهم دي ماه را روز بصيرت نامگذاري کرده اند و با استفاده از تريبون هايشان در صدد اعتبارتراشي براي تجمع سازماندهي شده سال گذشته هستند. برگزاري مراسمي تحت عنوان " تقدير از 9 شخصيت موثر در جريان حوادث سال گذشته " به ميزباني مجلس شوراي اسلامي، انتشار بيانيه هايي از سوي سپاه پاسداران، سازمان تبليغات اسلامي و برخي احزاب محافظه کار، برگزاري همايش هايي در دانشگاه هاي مختلف و در نهايت برنامه ريزي براي " تجمع هيات هاي مذهبي تهران" در سالگرد نهم دي ماه ،اجزاي مختلف سناريوي تبليغي حکومت را تشکيل مي دهند. اين هياهوي تبليغي در شرايطي به راه افتاده که تمام نشانه ها حاکي از افت شديد مشروعيت آقاي خامنه اي پس از سرکوب اعتراض هاي مربوط به انتخابات رياست جمهوري است و ريزش و چند دستگي هاي دروني محافظه کاران حاکم به حدي است که رهبر جمهوري اسلامي حتي توان متحد کردن نيروهاي هوادار خود را نيز از دست داده است.

.

cid:image001.png@01CBA7B5.CABAA5A0

امنيت رواني براي رهبر

نگاهي به عبارات کليشه اي به کار رفته در ادبيات مقام هاي جمهوري اسلامي ، تبليغاتي بودن سناريو بزرگداشت تجمع نهم دي را برملا مي کند. براي نمونه "غلامحسين محسني اژه اي" دادستان کل کشور در رابطه با اين روز مدعي شده که " عنايت هاي خاص پروردگار در نهم دي ماه مشاهده شد"، "علي لاريجاني" رييس مجلس شوراي از اين تجمع به عنوان قيامي ياد کرده که موجب به هم ريختن محاسبات غلط دشمنان شد، "حسين اسلامي" نايب رييس کميسيون اصل نود مجلس آن را نشانه خروشي ناشي از ارادت به ابا عبدالله دانسته ،"محمود احمدي بيغش" نماينده شازند آن را تبلور غيرت خدا در وجود مردم ايران معرفي کرده، "آيت الله علوي گرگاني" از آن به عنوان قدرتي خدايي براي ناکام گذاشتن فتنه گران ياد کرده و "محمد حسين صفار هرندي" وزير پيشين فرهنگ و ارشاد اسلامي گفته است که بخش اعظم شرکت کنندگان در تجمع نهم دي کساني بوده اند که مي خواستند غفلتشان را جبران کنند. " اين ادبيات محصول نگرش شعارگونه اي است که محافظه کاران همواره براي دفاع از خود و حمله به مخالفانشان به کار برده اند و شگردهاي تبليغي به کار رفته در آنها نيز براي ناظران مسايل ايران به هيچ وجه تازگي ندارد. به عقيده ناظران تدارک گسترده هواداران حکومت براي سالگرد تجمع نهم دي ماه بيش از آن که نشانه اي از قدرت آنها در ساخت سياسي ايران باشد نتيجه نگراني و تشويش نسبت به مستحکم بودن موقعيت شان است.

در همين رابطه يکي از اساتيد دانشکده حقوق و علوم سياسي تهران به "جرس" مي گويد : " مانور دادن درباره تجمع نهم دي يک نوع نمايش اعتماد به نفس است. آنها مي خواهند بگويند که از بحران سياسي عبور کرده اند اما خودشان هم مي دانند که بن بست به قوت خود باقي است و هنوز هيچ مساله اي حل نشده است." به گفته اين استاد دانشگاه " يک بخش از تبليغاتي که درباره تجمع نهم دي انجام مي شود براي متقاعد کردن آقاي خامنه اي و دلگرمي دادن به ايشان است. در واقع يک گروهي از تئوريسين هاي حکومت راه بقايشان را در ايجاد فضاي رواني امن براي رهبر جمهوري اسلامي مي بينند و از همين رو هم با ترتيب دادن تجمع هايي مانند تجمع 9 دي ماه سال گذشته يا تبليغات عجيب و غريب در سالگرد آن سعي مي کنند اين فضاي رواني را ايجاد کنند."


تجمع جعلي

ميدان داري تندروترين لايه هاي محافظه کاران در مانور تبليغاتي نهم دي ماه هدف اين مانور را روشن تر مي کند. سال گذشته "احمد علم الهدي" امام جمعه موقت مشهد سخنراني تجمع کنندگان در اين روز را به عهده داشت و ادبيات هتاکانه وي عليه معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوري نشانه اي واضح از دشمني حکومت با مخالفانش به شمار رفت. علم الهدي در جمع نيروهاي هوادار حکومت، معترضان را "يک مشت گوساله و بزغاله" ناميد و اعتراض آنها عليه حکومت را به جنگ حزب شيطان با حزب الله تعبير کرد. اظهارات او در شرايطي ابراز مي شد که سه روز قبل از تجمع سازماندهي حکومت، صدها هزار نفر از شهروندان معترض همزمان با عاشوراي حسيني به خيابان هاي تهران و برخي ديگر از شهرهاي بزرگ آمده و با خشونت بي حد و مرز نيروهاي امنيتي و لباس شخصي هاي وابسته به حکومت روبرو شدند. در جريان تظاهرات عاشورايي شهروندان تهراني بيش از 8 نفر به شهادت رسيدند، صدها نفر بازداشت شدند و هزاران نفر در معرض ضربات باتوم و گاز اشک آور قرار گرفتند.

جمع نهم دي در واقع تلاشي از سوي حکومت براي خنثي کردن اعتراض عاشورايي مخالفان حکومت بود. حکومت در صدد بود تا طنين شعارهايي که به طور مستقيم مشروعيت رهبر جمهوري اسلامي را هدف گرفته بودند خنثي کند و از همين رو سه روز پس از تظاهرات عاشورا تجمعي سازماندهي شده و فرمايشي را ترتيب داد. برگزار کنندگان تجمع 9 دي در پي الگوبرداري از تجمع معترضان نيز برآمدند و از همين رو مسير حدفاصل ميدان امام حسين تا ميدان آزادي يعني دقيقا همان مسيري که توسط معترضان انتخاب شده بود را برگزيدند. انتخاب اين مسير اما اسباب رسوايي حکومت شد. علي رغم تبليغات وسيعي که نهادهاي حکومتي براي آوردن سه ميليون جمعيت به خيابانها در روز نهم دي انجام داده بودند منابع مستقل ميزان جمعيت را در بهترين حالت حدود 150 هزار نفر تخمين زدند که تمرکز آن در حوالي ميدان انقلاب تهران قرار داشت. در خيابان آزادي تنها تا تقاطع خيابان نواب جمعيت ديده مي شد و در خيابان انقلاب هم تنها تا چهار راه ولي عصر تجمع کنندگان به صورت پراکنده حضور داشتند، بقيه اين مسير خالي از جمعيت بود. آوردن اين تعداد از جميعت نيز به واسطه اجبار ادارات دولتي و اعزام بسيجيان شهرستاني به تهران ميسر شده بود. در کنار مسير تجمع صدها اتوبوس اعزامي از شهرستان ها نيز قرار داشت که به خودي به خود سازماندهي شدن اين تجمع را گواهي مي داد. به کارکنان برخي ادارات دولتي هشدار داده شده بود که اگر در مراسم شرکت نکنند به قسمت حراست اداره معرفي مي شوند. برخي ادارات نيز براي ترغيب کارمندان خود به شرکت در تجمع وعده هاي تشويقي به آنها داده بودند. تنها در يک نمونه سرويس اياب و ذهاب کارخانه هاي ايران خودرو و سايپا موظف شده بودند که براي تجمع نهم دي 30 دستگاه از ناوگان اتوبوس خود را به همراه کارکنان اين کارخانه ها به محل اعزام کنند. بنابر برخي گزارشها نهادهاي برگزار کننده اين تجمع حتي برخي زنان خياباني را نيز به خدمت گرفته و با پرداخت مبالغي، اين افراد را به محل تجمع آورده بودند. در کنار اين موارد کانتينرهاي حامل کيک و سانديس که در جاي جاي مسير تعبيه شده بودند به افراد حاضر در اين مراسم سرويس مي دادند. برخي اعضاي شبکه اجتماعي جنبش سبز با گرفتن عکس ها و فيلم هاي غيررسمي از اين تجمع و قراردادن آن بر روي شبکه اينترنت زوايايي مهم از سازماندهي مراسم نهم دي را برملا کردند. انتشار عکس هايي که هواداران حکومت را در تقلا براي دريافت سانديس و کيک از کانتينرها نشان مي داد بازتاب گسترده اي در فضاي مجازي پيدا کرد و برخي از کنشگران جنبش را برآن داشت تا به کنايه از اين تجمع به عنوان " حماسه کيک و سانديس" ياد کنند. در يکي از نوشته هاي هواداران جنبش سبز براي تقبيح تجمع سازماندهي شده نهم دي آمده بود که " ديدن آدمهايي که براي گرفتن سانديس و کيک بالا و پايين مي پرند، پاي همديگر را لگد مي کنند و به هم فحش ناموسي مي دهند آن هم درست سه روز پس از آن که در اين خيابان ها از روي هموطنانم با اتومبيل رد شدند، خونشان را روي سنگفرش ها ريختند و با باتوم و گاز اشک آور و پنجه بوکس به جانشان آمدند نفسم را تنگ مي کرد و روحم را چنگ مي زد."

cid:image002.png@01CBA7B5.CABAA5A0

--------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست: